ITK i språkundervisning
ITK erbjuder oändliga möjligheter i språkundervisning
![]() |
Källa: Sveriges Radio |
Men …
Källa: The U.S. Department of Education |
Nya medier skapar således otroliga möjligheter i
språkundervisningen. Samtidigt håller jag med Svenssons (2008: 32) påstående
att ”det finns en starkt teknikromantisk diskurs”, dvs. en övertro att teknik
kommer att lösa många av de problem som finns i skolan. I Sverige har man
använt ITK i undervisningen under några år och elevernas kunskaper och
inställning till skolan tycks inte ha blivit bättre. Nästan tvärtom.
Vad kan det bero på?
Hej Araceli!
ResponderEliminarJag funderar lite på din fråga och jag undrar om bristen på resultat skulle kunna bero på att lärarna inte riktigt vet hur de ska använda tekniken för att eleverna ska gynnas. Jag minns att när jag gick på skolan så kom det alltid upp tekniska problem även när de enklaste programen som Powerpoint och Word skulle användas. Om lärarna inte själva vet hur de ska hantera de tekniska verktygen, hur kan vi då förvänta oss att de kan utnyttja dessa för att höja elevernas betyg? Jag måste dock säga att jag finner dina idéer väldigt intressanta eftersom t.ex. filmskapande ger eleverna en chans att vara kreativa och bestämma själva hur de vill utforma deras studieprocess.
Hej Eva-Lena!
ResponderEliminarTack för din kommentar. Jag håller med dig om att en orsak till varför eleverna i Sverige fortsätter att få dåliga resultat i skolan trots den ökande användning av ITK i skolan kan vara lärarnas generellt brist på goda kunskaper i pedagogiska digitala verktyg. Emellertid tycker jag att det finns många andra viktigaste faktorer som påverkar elevernas sjunkande resultat, såsom det faktum att de läser mindre och mindre samt att de blir lätt distraherade under lektionerna av sina mobiltelefoner eller webbnavigering.
Hej!
ResponderEliminarJag tänker i samma banor som dig Araceli. Jag kan tänka mig att det ibland blir fel fokus i användningen av IKT och att man helt enkelt i tron om att allt ska lösas med hjälp av denna inte använder den på rätt sätt. Sen finns det ju antagligen många fler faktorer som inte har med IKT (i skolan) att göra alls - allmänna attityder, uppfostran, läsning hemma, signaler från samhället om vad som är viktigt, etc. Det är nog svårt att hitta en kausalitet mellan ökad användning av IKT i undervisningen och sjunkande/ej stegrande betyg i skolan.
/Josefine
Hej Josefine!
EliminarTack för din kommentar. Du har rätt: Elevernas sjunkande resultat i skolan beror förmodligen på en kombination av många sociala faktorer.
Hej Josefine!
EliminarTack för din kommentar. Du har rätt: Elevernas sjunkande resultat i skolan beror förmodligen på en kombination av många sociala faktorer.