ITK i språkundervisning


ITK erbjuder oändliga möjligheter i språkundervisning

Källa: Sveriges Radio
Bland de många förslag som finns för att praktiskt kunna jobba med IKT i språkundervisningen tycker jag att det är en bra idé att eleverna skapar filmer och webbsidor med text, bilder, länkar och multimedia. Jag har inte erfarenhet med detta men skulle vilja testa det. Jag skulle också vilja använda digitala kanaler såsom Skype och bloggar för att uppmuntra mina elever att utbyta idéer med både sina kurskamrater och ungdomar från andra länder.


Men …


Källa: The U.S. Department of Education 
Nya medier skapar således otroliga möjligheter i språkundervisningen. Samtidigt håller jag med Svenssons (2008: 32) påstående att ”det finns en starkt teknikromantisk diskurs”, dvs. en övertro att teknik kommer att lösa många av de problem som finns i skolan. I Sverige har man använt ITK i undervisningen under några år och elevernas kunskaper och inställning till skolan tycks inte ha blivit bättre. Nästan tvärtom. 
Vad kan det bero på?



Comentarios

  1. Hej Araceli!
    Jag funderar lite på din fråga och jag undrar om bristen på resultat skulle kunna bero på att lärarna inte riktigt vet hur de ska använda tekniken för att eleverna ska gynnas. Jag minns att när jag gick på skolan så kom det alltid upp tekniska problem även när de enklaste programen som Powerpoint och Word skulle användas. Om lärarna inte själva vet hur de ska hantera de tekniska verktygen, hur kan vi då förvänta oss att de kan utnyttja dessa för att höja elevernas betyg? Jag måste dock säga att jag finner dina idéer väldigt intressanta eftersom t.ex. filmskapande ger eleverna en chans att vara kreativa och bestämma själva hur de vill utforma deras studieprocess.

    ResponderEliminar
  2. Hej Eva-Lena!
    Tack för din kommentar. Jag håller med dig om att en orsak till varför eleverna i Sverige fortsätter att få dåliga resultat i skolan trots den ökande användning av ITK i skolan kan vara lärarnas generellt brist på goda kunskaper i pedagogiska digitala verktyg. Emellertid tycker jag att det finns många andra viktigaste faktorer som påverkar elevernas sjunkande resultat, såsom det faktum att de läser mindre och mindre samt att de blir lätt distraherade under lektionerna av sina mobiltelefoner eller webbnavigering.

    ResponderEliminar
  3. Hej!

    Jag tänker i samma banor som dig Araceli. Jag kan tänka mig att det ibland blir fel fokus i användningen av IKT och att man helt enkelt i tron om att allt ska lösas med hjälp av denna inte använder den på rätt sätt. Sen finns det ju antagligen många fler faktorer som inte har med IKT (i skolan) att göra alls - allmänna attityder, uppfostran, läsning hemma, signaler från samhället om vad som är viktigt, etc. Det är nog svårt att hitta en kausalitet mellan ökad användning av IKT i undervisningen och sjunkande/ej stegrande betyg i skolan.

    /Josefine

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Hej Josefine!

      Tack för din kommentar. Du har rätt: Elevernas sjunkande resultat i skolan beror förmodligen på en kombination av många sociala faktorer.

      Eliminar
    2. Hej Josefine!

      Tack för din kommentar. Du har rätt: Elevernas sjunkande resultat i skolan beror förmodligen på en kombination av många sociala faktorer.

      Eliminar

Publicar un comentario

Entradas populares